~for Alif Rayhan~

Lilypie Breastfeeding tickers

Thursday, December 1, 2011

food

Alif dah hampir 1 tahun 2 bulan, dah makan macam2.. tapi masih dikawal la.. huhu.. favourite, aiskrim n yogurt.. kali ni nak share kronologi home made food yang alif makan =)




~mama, alif lapar ni~




-bubur nasi-




dari umur 5 bulan setengah alif dah mula makan, masa mula2 tu memang tak berbaloi rasnya masak.. main sembur2 aje.. huuu.. tapi lama2 alif makan dengan baik.. alif jenis tak memilih makan, apa yang mama campur dalam bubur, semua dia makan.. cuma brokoli saja yang alif reject.. jagung, labu, kentang, lobak, sawi, bayam, ayam, udang, fishball, telur, kacang buncis.. mama akan pusing2 campuran sayur dan protein ikut selera mama.. hehe.. oh lupa, alif tak suka makan nasi, maksudnya macam yang kita makan, dia suka nasi lembik.. cara mama masak bubur alif..




- masa awal dulu, mama akan basuh beras, keringkan dan blend.. kemudian masak macam masak nasi.. alif tak suka kalau nasi dah masak baru blend jadi bubur, maybe sebab berkanji agaknya, dah tak sedap.. lauk mama akan kisar asing dan masak bersama beras tadi.. kalau sayur keras masukkan awal2, tapi sawi, bayam atau daun sup masukkan bila bubur dah nak masak..




- sekarang, mama basuh beras biasa je, masukkan air yang banyak dan masak dengan api perlahan sampai beras tu masak dan hancur.. memang agak lama, tapi kalau tinggal pun takpe.. jangan terlupa sudah la.. hehe.. kadang2 lauk akan dimasukkan bersama bubur atau kadang2 mama akan masakkan lauk asing..




-kentang+telur-





Di taska, mama akan bekalkan alif bubur nasi yang sama untuk lunch dan dinner. tapi kalau hujung minggu, kadang2 mama rajin nak cuba menu baru untuk alif.. mama pernah cuba masakkan alif kentang dan telur ala2 scramble egg.. alif suka.. dan mama pernah campurkan sekali slice cheese, lagi la sedap.. mama pun join sekali..





-macaroni-





ini adalah salah satu menu yang alif suka juga, lagi2 kalau macaroni sup.. mama akan campurkan ayam yang dicincang dan juga sayur.. sama juga kalau macaroni goreng.. senang je.. rebuskan macaroni sehingga lembut dan masakkan sup.. sup yang sama boleh dimakan bersama nasi lembik atau bubur nasi untuk lunch atau dinner.. hee.. mama masakkan sekali je =p kalau dalam gambar ni macaroni biasa, tapi ada jual juga macaroni khas untuk kanak2, comel je bentuk bintang2.. kalau masak macaroni biasa ni, kena rebus lama sikit dan hancurkan.. ni pun mama boleh join makan sekali.. hehe
p/s: entry ni dah lama ada dalam draft, tak publish je.. huuuu...









3 comments:

EllyEllies said...

huu..rajinnn..alif still mkan bubur lgi eh skrang

dayani skrang xnk mkn sgt la..ikut mood die..smulut 2 je mkn...wat macaroni pon xnak..camne ni..ish2

are-U said...

elly.. yup, bubur lg sebab kalau nasi keras tu dia makan mainn2 pastu sembur.. kat rumah takpe la, taknak susahkan cikgu.. huu.. takpe as badan dia naik ikut graf =p kuat nyusu lg ni..

Anna Da Lady said...

hehehe...kam tak tau ayu ada blog :)